Fittmami projekt – Mit, mennyit, és hogyan eszem?

szeptember 04, 2016

Ha fogyókúráról volt eddigi életemben szó, az evés mindig a legsarkallatosabb pontja volt a dolognak. Szeretek enni. Mondhatni, imádok enni. Szeretem az ízeket, a sósat, savanyút, csípőset és édeset. Vagy ezek keverékét. Nem vagyok válogatós, tényleg mindenfélét megeszek, igen rövid a lista, amit kerülök (grillezet zöldségek, olivabogyó, célkla blö). Az évek folyamán, lassan ugyan, de rájöttem, ha valami kőbe van vésve, hogy márpedig én csak azt és csak úgy ehetem, azt tuti, hogy nem fogom tudni tartani. Talán nem a nem tudás, inkább a nem akarás a kulcsszó. Egyszerűen nem akarom gyökeresen megváltoztatni az étkezési szokásaim, mert túlságosan élvezem az evést. Nem az tesz boldoggá, de az evés egy klassz dolog az ember életében. Épp ezért, fokozatosan, a saját szabályaim szerint haladva alakítom az étkezésem olyanná, amit hosszú távon nem csak hogy tartani, de elsősorban élvezni tudok.
533801927751a09f5d473f05a7c785ea_thumb[2]
Három szabályom van, ha azokat betartom, akkor a saját magam szemében istenkirály vagyok. Ezek voltak azok az irányelvek, amikkel egyszer már 15 kilót leadtam fél év alatt.
1. Nem minden kenyér rossz!
Néhány éve, mikor kitaláltam magamnak a három fő szabályom, akkor az első pont még úgy nézett ki, hogy “Viszlát kenyér, és minden pékárú!”. Nem ettem fél éven át semmilyen kenyeret, se zsemlét, semmit. Még engem, aki imádta a lilahagymás zsíros kenyeret vagy a jó kis paprikás szalonnát kenyérrel, katonázva, még engem is meglepett, hogy játszi könnyedséggel le tudtam tenni a kenyeret. De higgyétek el, abonettel a paprikás szalonna nem az igazi. :D Tehát, a kenyér ezúttal marad. Csak egészséges formában. Rozs, tönköly, és mindenféle magvas kenyérre cseréltem a jó öreg fehéret (#noracism). Mivel a reggeli az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb étkezés egy nap, így a délelőtti órákban jöhet a kenyér. Tojással, pírítva, szendvicsként, mindegy, de a reggelit szemeltem ki mint a nap legegészségesebb étkezése, hogy jól induljanak a napjaim.
2. Kerüld a kalóriabombát!
Nasik és minden indokolatlanul magas kalóriatartalmú cucc száműzve. Minden, amiről tudod, hogy egy falat is több kalóriát tartalmaz mint a komplett napi kajád, azt kerülöm. Chipszek, torták, mekis kaja, sütik, csokik és óh, drága kis Haribók, jók legyetek, útjaink elválnak, viszlát! Na jó, természetesen nem ennyire drámai a helyzet, néha napján egy kocka csoki simán belefér, főleg az étcsoki, ami még jó is. És persze számtalan egészséges nasi létezik, szóval ez számomra egyébként a legkönnyebben tartható pont. Habár a szülés óta édesebb szájú lettem, de még így sem olyan vészes a dolog.
1a398a78a4cb309d975aed5d9c8eada0
3. Amennyit gondolsz, annak a fele is elég!
Amellett, hogy fontos, amit eszünk, a másik kardinális kérdés a mit mellett a mennyit és hányszor. Részemről az evést három részre tudom osztani. Az első mennyiség az, amivel az éhségem elmúlik és elérem a “pont jó” érzést, a második, amivel jóllakom és még azért jól vagyok, a harmadik pedig amivel túleszem magam, és jön a kajakóma. Ez alapján igyekszem az első ponton megállni, ami a teljes, kajakómáig tartó mennyiségnek nagyjából a felét jelenti. Sokszor nagyobb a szemem éhsége, mint a gyomromé, így mikor a tányérra szedem épp az ételt azért a kis hangnak szólnia kell, hogy jólvan Verácska, ennyi elég lesz. Mondom elég! Tedd le a merőkanalat! TEDD MÁR LE!!! Ügyes kislány!. És ezt egyébként naponta igyekszem 4x eljátszani, reggeli, ebéd, uzsonna és vacsora alkalmával.
No de hogy is néz ki ez az egész a valóságban? Az elmúlt héten próbáltam lefotózni mindent amit ettem. Ez persze nem sikerült, mert egyrészt volt, hogy mire eszembe jutott, addigra üres volt a tányér, illetve hát a bűnözésem sem akartam megmutatni, de vallok őszintén. Ami nincs a képeken, de be kell vallanom, az pár szem Milka bonbon, pár kocka az új fehér csokis, mogyorós mazsolás Bociból (ahh, isteni) és egy nagy marék chips is. Ja meg volt egy kevés nachos a moziban salsával.
kaja
Van itt alma, barack, gyros krumpli nélkül, natúr joghurt fagyasztott meggyel keverve, vagy Belvita kekszes joghurt, lecsó, párolt zöldség sajtos roston csirkemellel, pirítós, mákos tészta, szőlő, melegszendvicskrémes paprikás szendvics, sült csirke rizzsel, rántotta 2 tojásból két szelet kenyérrel, melegszendvics és tojáskrémes abonett is. Próbálok változatosan enni, beiktatni minden nap zöldséget és gyümölcsöt is. Most még alakulóban van az étkezésem, fokozatosan állok át az egészségesebb vonalra. Igyekszem napi legalább 4x enni. Ha kaját rendeltünk vagy étteremben ettünk akkor olyat választottam ami zöldség körettel van, vagy pl a kedvenc gyroszosunknál krumpli nélkül kértem a fél tálam. De vannak ételek, amikkel kapcsolatban nem akarok (egyelőre) kompromisszumokat kötni, ilyenek pl. a tészták. Imádom a tésztaételeket. És tudom, sok szénhidrátot tartalmaznak, de egyelőre nem állok készen olyasmikre, mint durumtészta. Ezen túl épp most állok rá a mindennapos főzésre, kivétel a hétvége mert akkor ingyenélünk a nagyszülőknél. :D Nem tudok mindent úgy készíteni, hogy az diétás legyen, és kapacitásom sincs, hogy kétfélét főzzek. És mint írtam, tartós életmódváltozást szeretnék, ami nekem nem megy ha gyökeresen változtatok az elmúlt 27 évnyi evési szokásaimon.
Megint kihangsúlyozom, nem vagyok szakértő, csak a saját tapasztalataimból, a saját bevált dolgaimról írok, a fenti nem mintaétrend. De nálam ezek azok, amik működnek, ezt mi sem példázza jobban, hogy egy kilóval máris kevesebb vagyok, mint egy hete, és még a mozgásba bele sem kezdtem.
Szóval így eszek én, ezek a szabályaim. Így nem éhezem, sőt, élvezek minden étkezést úgy, hogy közben nincs bűntudatom. A kis bűnözéseim száma is szépen csökken, lassan elfogy minden dugi nasi a lakásból, onnantól már tényleg könnyebb lesz. :D

2 megjegyzés

  1. Én nagyon ajánlom neked a chia magot,tele van antioxidánsokkal és eltelít. Apukámnak is ajánlottam aki bár rendszeresen mozog és bitang erős,de pocakban el van eresztve egy kicsit és imádja! Reggelire, joghurtba keverve nagyon fincsi :)
    Nemrég találtam rá a blogodra de nagyon bírom a stílusodat és bár meglepő de nagyon szívesen olvasom a babás bejegyzéseidet ,pedig 20 éves létemre ez még messze áll tőlem :) Hajá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy tetszik amit írok, üdv itt! ;)

      Egyszet már volt egy félresikló esetem a chia maggal. De olyan sokan állítják, hogy finoman is el lehet készítrni, hogy valószínű futunk még egy kört. :) Köszönöm a tippet!

      Törlés